Aftoetsing HCNT

19 november 2016 at 16:56

Afgelopen week weer even het ruime sop gekozen. Met de Zr.Ms. Groningen een week op zee gevaren, ten behoeve van een HQ-week. Een Helicopter Qualifying week kan voorkomen om een helikopter-piloot te kwalificeren (aan dek mogen landen, bepaalde deklandingen of types mogen uitvoeren). Of om een Vliegdek-Officier (VDO) te kwalificeren, zodat deze een helikopter mag ontvangen. Of, in ons geval, om de Helikopter Directie Officier, annex aircontroller, af te toetsen.

Maandag vertrok de Groningen naar de EHR-08, een oefengebied voor de Nederlandse Kust, bij Den Helder. De EHR-08 is tevens een Airspace Reservation, wat betekent dat er op gezette tijden geen andere luchtvaart mag plaatsvinden. Gelukkig was de hele week alleen het noorden en midden ‘geboekt’, en konden wij in het zuiden en daarbeneden met ‘onze’ helikopter opereren.

Onze helikopter was een AS-355 van Heli Holland, een helikopter zonder radar, en daarom gelimiteerd tot visuele vluchten (VFR). De sorties van maandag, dinsdag en woensdagochtend gingen  niet door, vanwege laaghangende bewolking. Gelukkig kon ’s middags en de rest van de week het vliegen doorgaan!
Er was ook een NH-90 van Defensie in de lucht, voor het kwalificeren van een VDO.

Woensdagavond kon ik na enkele uren ‘live’ helikopters dirigeren twee voldoendes aftekenen, en was ik officieel HCNT-aircontroller! De rest van de week vlogen de helikopters nog voor de klasgenoten van de HCNT, waarvan er helaas nog maar 1 geslaagd is. De overige 2 gaan voor een herkansing in het begin van volgend jaar.

Over een aantal weken mag ik door voor de ‘NATO-grade module’, waarbij ik ga leren om de helikopter onder operationele omstandigheden in te zetten.

J.